volvo_p1900.jpg 

De Volvo P1900 is een sportwagen van het Zweedse merk Volvo die werd gebouwd van 1956 tot en met 1957. Het was de eerste sportauto van Volvo. Tijdens de fabricage en de verkoop periode werd de auto Volvo Sport genoemd. Later krijgt hij de aanduiding Volvo P1900, de reden hiervan is onbekend. (hij had bijvoorbeeld niet een 1900cc motor)

Het initiatief tot het bouwen van een sportauto ontstond in 1953 toen Volvo's toenmalig directeur Assar Gabrielsson, de nieuwe sportwagen van Chevrolet, de Corvette, zag. Hij was zo geïmponeerd dat hij wilde dat Volvo zijn eigen sportauto zou bouwen. Assar Gabrielsson verzocht de fa. Glasspar in Californië, Verenigde Staten, de productie van de glasfiber carrosserie op zich te nemen. Het chassis zou door Volvo's eigen technici ontwikkeld worden.

Op 2 juni 1954 is het de première van vier prototypes van de Volvo P1900. Volvo heeft een buizenchassis ontwikkeld en voorzien van de aandrijflijn en wielophanging van de Volvo PV 444. De motor is in eerste instantie een B4B , die na aanpassingen de naam B14A krijgt en levert 70 pk SAE bij 5 500 tr/m uit 1414 cm³. Deze geeft de 969 kg wegende auto een topsnelheid van 150 km/u. Later wordt de B 16 B motor gemonteerd met 85 SAE pk uit 1583 cc.

De relatief korte ontwikkelingstijd van de auto wreekt zich echter. De auto blijkt helaas een slechte auto. Het chassis tordeert, de kunststof carrosserie lekt en is qua afwerking beneden de Volvo maatstaf. Volgens de legende leent de nieuwe directeur van Volvo, Gunnar Engellau de auto een weekend en besluit de maandag erop de productie onmiddellijk te beëindigen. "Ik was bang dat hij uit elkaar zou vallen" was zijn legendarisch citaat. Bovendien is de interesse in de Volvo P1900 weliswaar groot, maar de auto blijkt slecht te verkopen. Met een prijs van bijna 20.000 SEK is hij dan ook dubbel zo duur als een Volvo PV 444.

Van de geplande 300 stuks worden daardoor maar 67 auto's, inclusief de vier prototypes, gebouwd. (44 stuks in 1956 en 23 stuks in 1957) Naderhand blijken het 68 auto's te zijn omdat twee auto's, per abuis, hetzelfde chassisnummer hebben gekregen. Van deze auto bestaan er wereldwijd nog ongeveer 50 stuks. Door hun geringe aantal zijn ze zeer gezocht en meestal perfect gerestaureerd.

Model: VOLVO SPORT (P 1900) 
Productiejaar: 1956 -1957
Volume: 67
Body: Convertible, 2-zits
Motor: 4-cilinder-in-lijn, 1414 cc, 75 x 80 mm, 70 pk bij 5500 tpm
Transmissie: 3-speed manual met vloer gemonteerde versnellingspook
Remmen: Hydraulisch, trommels op alle wielen
Afmetingen: Totale lengte 422 cm, wielbasis 240 cm.
Misc: De 70 pk motor van dit model werd gebruikt in de Volvo PV444 voor de Amerikaanse markt in 1957. Het gaf de PV444 goede prestaties en het model werd verkocht als' De familie sports car ".

Bron: Wikipedia

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiserd in de revisie van uw oude of nieuwe Volvo motor. Uw oude volvo motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw volvo, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Volvo

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Volvo onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

BMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgJaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgkapotte_onderdelen.jpg